جلسه اول مهدی باوران مهدی یاور
بِسمِ ربِّ الهادی وَ المَــــهدی "خلاصه مبحث جلسه اول" ضرورت بحث مـــهدویت : قبل از ورود و شروع مباحث مربوط به مهدویت لازم است ضرورت طرح این مقوله مطرح شود و این که چرا در جامعه کنونی لازم است درباره این موضوع صحبت شود. به طور کلی میتوان زمینه های طرح این مبحث را در چند حوزه تقسیم و بیان نمود: 1.حوزه اعتــقادی 2.حوزه اجتماعی 3. حوزه سیاسی 4.حوزه تاریـــخی ------------------------------------------------------------- 1.حوزه اعتـــــقادی: طبق موازین و متون دینی،مسلمانان و شیعیان موظف به شناخت و کسبمعرفت هستند؛ معرفت به امام زمینه ساز معرفت و شناخت خداوند است؛ چنانچه در دعای زمان غیبت(امام صادق (ع) این دعا را به زراره تعلیم نمودند.)می خوانیم : اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ {اى خدا تو مرا به خود شناسا کن که اگر تو شناسایم به خویش نفرمایى رسولت را نخواهم شناخت اى خدا تو رسولت را به من بشناسان و گرنه حجتت را نخواهم شناخت خدایا تو حجتت را به من بشناسان و گرنه از دین خود گمراه خواهم شد}. 2.حوزه اجتـــماعی : مهدویت فکر و اندیشه ای است که آثار اجتماعی فراوانی دارد؛ مهم ترین آن ها ، از بین بردن یاس و ناامیدی از پیکره اجتماع است. مهدویت یعنی امیدواری به آینده ای روشن و پیامی رهابخش به بشر سرخورده و ستم دیده و این که روزی یک مرد الهی خواهد آمد و آن چه مردم بدان امید دارند، تحقق خواهد بخشید. مسلمان واقعی می داند که شرع پاسخگوی نیازهای اوست و یک نظام اجتماعی سالم می تواند نیازهای مشروع او را تامین سازد. نظامی بر پایه حق و عدالت و این امر ممکن نیست مگر با تشکیل حکومت اسلامی که شکل کامل آن در عصر ظهور حضرت مهدی (عج) اتفاق خواهد افتاد. ماربین،فیلسوف آلمانی،می گوید: "از جمله مسائل اجتماعی بسیار مهم که همیشه می تواند موجب امیدواری و رستگاری باشد،همانا اعتــقاد به وجود حجت عصر و انتظار ظهور اوست." منجی گرایی تنها آموزه ادیان الهی نیست بلکه اکثر ادیان غیر الهی نیز بحث منجی و ظهور او را به اشکال مختلف مطرح داشتنه اند و همه به نوعی منجی خود را برحق می دانند؛ با این همه اسلام توجه خاصی به این مقوله داشته و وجود بیش از 200 آیه از آیات قرآن که به وجود، ظهور و دوران حکومت آن حضرت تفسیر و تاویل شده اند. و هم چنین حدود 6000 روایت گوناگون از پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) درباره امام زماناهمیت این مطلب را نشان می دهد. ◄منجی باعث می شود که فردمنتظر به مبارزه باافکار و اندیشه های موعودگرایی و مهدویت غلط بپردازد.► 3.حوزه ســیاسی : بشر امروز به نتیجه رسیده است که بسیاری از نظرات و تفکرات وی ناکام مانده و شکست خورده است؛او می داند که بسیاری از ایسم ها (مثل:سوسیالیسم،فمنیسم،امپریالیسم..) و نگرش های فلسفی و اعتقادی اش نتوانسته است راه گشای گرفتاری های بشریت باشد. اگر مهدویت به خوبی تبیین شود،حکومت اسلامی در سراسر جهان،جان می گیرد؛ چنان که ♦انقلاب اسلامی ایران به عنوان زمینه و بستری مناسب برای انقلاب بزرگ امام مهدی(عج) شکل گرفت.♦ 4.حوزه تاریـــخی : •مهدویت در راستای مسأله امامت و در امتداد نبوت و خالقیت است.• بنابراین چگونگی امامت از امیرالمومنین حضرت علی (ع) تا ولی عصر (عج) و عکس العمل مسلمانان درباره امامت (به طور عام) و مهدویت (به طور خاص) و نیز حوادث تاریخی در این زمینه می تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار آید. در جامعه کنونی به دو صورت می توان با تفکرات غلط درباره مهدویت به مبارزه پرداخت: 1.تعمیق ایمان مردم به امام زمان (عج) 2.تبیین آثار و پیامد های مهدی باوری و انتظار (به این دو موضوع در جلسه بعد به صورت مفصل خواهیم پرداخت.) امام خامنه ای (مدظله) می فرماید: دشمن،هر امر صحیح و مفیدی را تا آن جا که مقدور باشد انکار میکند و اگر نتوانست به تحریف و تخریب آن می پردازد و یا در مقابل آن اقدام بهجایگزینی می کند.
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ
اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی
- ۹۴/۰۴/۲۱