جلسه دوم مهدی یاوران مهدی باور
بـِسمِ ربِّ الهادی والمَهدی
"خلاصه مبحث جلسه دوم"
اثبات نــــــــبوت :
قبل از ورود به بحث مهدویت لازم است پیش نیازهایی ازین دست مطرح گردد؛
بحث نبوت و امامت و هم چنین مبحث بزرگ و مهم شیعه
یعنی ولایت به معنای خاصه و عامه.
ضرورت بعثت انبیاء به طور کلی :
الف) هدف از آفرینش انسان این است که با انجام دادن افعال اختیاری
سیر کمال را طی کند{با اطاعت و عبادت}. اختیار زمانی است که
سیر زندگی انسان،دو راهه و رسوم باشد تا زمینه انتخاب فراهم شود
و طبعاً باید یک راه،راه خیر و دیگری راه شقاوت باشد.
اراده خداوند اصالةً به کمال وسعادت قرارگرفته ودیگری بالتبع به شقاوت وعذاب
ب) اختیار و انتخاب آگاهانه علاوه بر ایجاد قدرت،فراهم شدن زمینه های بیرونی
و میل و کشش درونی را ایجاد می کند ---»نیازبه شناخت صحیح ازکارخوب وبد دارد.
ج) شناخت های عادی و متعارف که با حس و عقل به دست می آید
برای شناختن راه کمال و سعادت کافی نیست؛پس نیاز به راه دیگری است.
ضرورت مصونیت وحـی :
وحی باید از طریق فرد یا افردی مطرح شود که
صلاحیت و استعداد و لیاقت دریافت وحی را داشته باشند؛
بنابراین نیاز به وجود پیامبرانی است که واسطه دریافت وحی باشند.
مقتضای حکمت الهی این است که
این پیام ها مصون از تصرفات عمدی و سهوی باشد چراکه در غیر این
صورتهدف خلقت یعنی کمال اتفاق نمی افتد.
عصمت انـــــبیاء:
معنای عصمت:یعنی شخص دارای ملکه نفسانی نیرومندی است که در
سخت ترین شرایط هم او را از ارتکاب گناه باز دارد. ملکه ای که از
آگاهی کامل ودائم به زشتی گناه و اراده قوی برمهارکردن
تمایلات نفسانی حاصل گردد.
دلایل عصمت:
دلایل عــــــــــــــقلی :
•هدف اصلی از بعثت انبیاء راهنمایی بشر به سوی حقایق است.
حال اگرسفیران و نمایندگان پایبندب ه دستورات الهی نباشند،
هدف ازبعثت اتفاق نمی افتد.مقتضای حکمت و لطف الهی این است
که پیامبران افرادی پاک و معصوم باشندوحتی ازروی سهو اشتباهی نکنند.
•وظیفه پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی، تزکیه و تربیت مردم نیز می باشد
و این مستلزم آن است که خودانبیاء به مقامات ومدارج عالی کمال انسانی
رسیده باشند.(نقش رفتار مربی بسیار مهم تر از نقش گفتار اوست.)
دلایل نــــــــــــــقلی:
•مخلصین در قرآن :
" قال فبعزّتک لا غونیّهم أجمعین الا عبادک منهم المخلصین"
در این آیه مخلصین مساوی است با معصوم .
(البته نمی توان آن را به انبیاء اختصاص داد اما قطعا شامل ان ها می شود.)
•قرآن اطاعت ازپیامبران را لازم دانسته است:
"و ماارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله"
اطاعت در راستای اطاعت از خداوند و اطاعت مطلق از کسانی که
در معرض خطا و انحراف باشند موجب تناقص خواهد بود.
•مناصب الهی برای کسانی است که ظلم نکنند.
در پاسخ حضرت ابراهیم که منصب امامت رابرای فرزندش خواست :
" لا ینال عهدی الظالمین"
پس پیامبران منزه از هرگونه ظلم و گناهی خواهند بود.
راه های اثبات نبوت (ادعای نبوت انبیاء)
یکـ.پیامبر مدتی در بین مردم زندگی می کند و مردم به صدق گفتار،رفتار
و اعمال او ایمان می آوردند و ادعای او را می پذیرند. چنانچه پیامبراسلام
مدتی در میان مردم زندگی نمود(40 سال)وملقب به امین بودو بعدازمدتی که
در بین مردم بودن،به مقام رسالت و نبوت منصوب گردید.
دو.پیش گویی پیامبران پیشین
سـه.معجزه(امری خارق العاده که بااراده خداوندمتعال
ازشخص مدعی نبوت ظاهرشود و نشانه صدق ادعای اوست.)
تـــــــــــفاوت نبوت و رسالت:
◄واژه رسول به معنی پیام آور است.
(وازه نبی از ریشه از نبأ یه معنی صاحب خبر مهم است).
همه ی پیامبران دارای مقام نبوت بوده اند ولی مقام رسالت
اختصاص به گروهی از ایشان داشته است.
◄تعداد رسولان 313 نفرمی باشد؛ مقام ایشان بالاتر از سایر انبیاء است.
خود رسولان هم از نظر مقام و فضیلت یکسان نیستند و
بعضی از ایشان به مقام امامت نیز مفتخر هستند.
(آیه 253 سوره بقره) ، (آیه 55 سوره اسراء)
- ۹۴/۰۴/۲۱