Amam Zaman Ag

انتظتر پویا و اگاهانه

Amam Zaman Ag

انتظتر پویا و اگاهانه

ترح ترک میلیون ها گناه برای شادی امام زمان ((عج))

نویسندگان

جلسه دوم مهدی یاوران مهدی باور

يكشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۲ ق.ظ

بـِسمِ ربِّ الهادی والمَهدی

 

"خلاصه مبحث جلسه دوم"

 

اثبات نــــــــبوت :

قبل از ورود به بحث مهدویت لازم است پیش نیازهایی ازین دست مطرح گردد؛

 بحث نبوت و امامت و هم چنین مبحث بزرگ و مهم شیعه

یعنی ولایت به معنای خاصه و عامه.

 

ضرورت بعثت انبیاء به طور کلی  :

الف) هدف از آفرینش انسان این است که با انجام دادن افعال اختیاری

 سیر کمال را طی کند{با اطاعت و عبادت}. اختیار زمانی است که

 سیر زندگی انسان،دو راهه و رسوم باشد تا زمینه انتخاب فراهم شود

و طبعاً باید یک راه،راه خیر و دیگری راه شقاوت باشد.

اراده خداوند اصالةً به کمال وسعادت قرارگرفته ودیگری بالتبع به شقاوت وعذاب

ب) اختیار و انتخاب آگاهانه علاوه بر ایجاد قدرت،فراهم شدن زمینه های بیرونی

و میل و کشش درونی را ایجاد می کند ---»نیازبه شناخت صحیح ازکارخوب وبد دارد.

ج) شناخت های عادی و متعارف که با حس و عقل به دست می آید

برای شناختن راه کمال و سعادت کافی نیست؛پس نیاز به راه دیگری است.

 

ضرورت مصونیت وحـی  :

وحی باید از طریق فرد یا افردی مطرح شود که

 صلاحیت و استعداد و لیاقت دریافت وحی را داشته باشند؛

بنابراین نیاز به وجود پیامبرانی است که واسطه دریافت وحی باشند.

 مقتضای حکمت الهی این است که

 این پیام ها مصون از تصرفات عمدی و سهوی باشد چراکه در غیر این

صورتهدف خلقت یعنی کمال اتفاق نمی افتد.

 

عصمت انـــــبیاء:

معنای عصمت:یعنی شخص دارای ملکه نفسانی نیرومندی است که در

سخت ترین شرایط هم او را از ارتکاب گناه باز دارد. ملکه ای که از

 آگاهی کامل ودائم به زشتی گناه و اراده قوی برمهارکردن

تمایلات نفسانی حاصل گردد.

 

 

دلایل عصمت:

دلایل عــــــــــــــقلی :

 هدف اصلی از بعثت انبیاء راهنمایی بشر به سوی حقایق است.

 حال اگرسفیران و نمایندگان پایبندب ه دستورات الهی نباشند،

هدف ازبعثت اتفاق نمی افتد.مقتضای حکمت و لطف الهی این است

که پیامبران افرادی پاک و معصوم باشندوحتی ازروی سهو اشتباهی نکنند.

وظیفه پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی، تزکیه و تربیت مردم نیز می باشد

و این مستلزم آن است که خودانبیاء به مقامات ومدارج عالی کمال انسانی

رسیده باشند.(نقش رفتار مربی بسیار مهم تر از نقش گفتار اوست.)

 

دلایل نــــــــــــــقلی:

مخلصین در قرآن :

" قال فبعزّتک لا غونیّهم أجمعین الا عبادک منهم المخلصین"

در این آیه مخلصین مساوی است با معصوم .

(البته نمی توان آن را به انبیاء اختصاص داد اما قطعا شامل ان ها می شود.)

قرآن اطاعت ازپیامبران را لازم دانسته است:

"و ماارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله"

اطاعت در راستای اطاعت از خداوند و اطاعت مطلق از کسانی که

 در معرض خطا و انحراف باشند موجب تناقص خواهد بود.

مناصب الهی برای کسانی است که ظلم نکنند.

 در پاسخ حضرت ابراهیم که منصب امامت رابرای فرزندش خواست :

لا ینال عهدی الظالمین"

پس پیامبران منزه از هرگونه ظلم و گناهی خواهند بود.

 

 

راه های اثبات نبوت (ادعای نبوت انبیاء)

یکـ.پیامبر مدتی در بین مردم زندگی می کند و مردم به صدق گفتار،رفتار

 و اعمال او ایمان می آوردند و ادعای او را می پذیرند. چنانچه پیامبراسلام

مدتی در میان مردم زندگی نمود(40 سال)وملقب به امین بودو بعدازمدتی که

 در بین مردم بودن،به مقام رسالت و نبوت منصوب گردید.

دو.پیش گویی پیامبران پیشین

سـه.معجزه(امری خارق العاده که بااراده خداوندمتعال

 ازشخص مدعی نبوت ظاهرشود و نشانه صدق ادعای اوست.)

 

تـــــــــــفاوت نبوت و رسالت:

واژه رسول به معنی پیام آور است.

(وازه نبی از ریشه از نبأ یه معنی صاحب خبر مهم است).

همه ی پیامبران دارای مقام نبوت بوده اند ولی مقام رسالت

اختصاص به گروهی از ایشان داشته است.

تعداد رسولان 313  نفرمی باشد؛ مقام ایشان بالاتر از سایر انبیاء است.

خود رسولان هم از نظر مقام و فضیلت یکسان نیستند و

بعضی از ایشان به مقام امامت نیز مفتخر هستند.

(آیه 253 سوره بقره) ، (آیه 55 سوره اسراء)

  • muslems iran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی