جلسه دوم مهدی یاوران مهدی باور
بـِسمِ ربِّ الهادی والمَهدی "خلاصه مبحث جلسه دوم" اثبات نــــــــبوت : قبل از ورود به بحث مهدویت لازم است پیش نیازهایی ازین دست مطرح گردد؛ بحث نبوت و امامت و هم چنین مبحث بزرگ و مهم شیعه یعنی ولایت به معنای خاصه و عامه. ضرورت بعثت انبیاء به طور کلی : الف) هدف از آفرینش انسان این است که با انجام دادن افعال اختیاری سیر کمال را طی کند{با اطاعت و عبادت}. اختیار زمانی است که سیر زندگی انسان،دو راهه و رسوم باشد تا زمینه انتخاب فراهم شود و طبعاً باید یک راه،راه خیر و دیگری راه شقاوت باشد. اراده خداوند اصالةً به کمال وسعادت قرارگرفته ودیگری بالتبع به شقاوت وعذاب ب) اختیار و انتخاب آگاهانه علاوه بر ایجاد قدرت،فراهم شدن زمینه های بیرونی و میل و کشش درونی را ایجاد می کند ---»نیازبه شناخت صحیح ازکارخوب وبد دارد. ج) شناخت های عادی و متعارف که با حس و عقل به دست می آید برای شناختن راه کمال و سعادت کافی نیست؛پس نیاز به راه دیگری است. ضرورت مصونیت وحـی : وحی باید از طریق فرد یا افردی مطرح شود که صلاحیت و استعداد و لیاقت دریافت وحی را داشته باشند؛ بنابراین نیاز به وجود پیامبرانی است که واسطه دریافت وحی باشند. مقتضای حکمت الهی این است که این پیام ها مصون از تصرفات عمدی و سهوی باشد چراکه در غیر این صورتهدف خلقت یعنی کمال اتفاق نمی افتد. عصمت انـــــبیاء: معنای عصمت:یعنی شخص دارای ملکه نفسانی نیرومندی است که در سخت ترین شرایط هم او را از ارتکاب گناه باز دارد. ملکه ای که از آگاهی کامل ودائم به زشتی گناه و اراده قوی برمهارکردن تمایلات نفسانی حاصل گردد. دلایل عصمت: دلایل عــــــــــــــقلی : •هدف اصلی از بعثت انبیاء راهنمایی بشر به سوی حقایق است. حال اگرسفیران و نمایندگان پایبندب ه دستورات الهی نباشند، هدف ازبعثت اتفاق نمی افتد.مقتضای حکمت و لطف الهی این است که پیامبران افرادی پاک و معصوم باشندوحتی ازروی سهو اشتباهی نکنند. •وظیفه پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی، تزکیه و تربیت مردم نیز می باشد و این مستلزم آن است که خودانبیاء به مقامات ومدارج عالی کمال انسانی رسیده باشند.(نقش رفتار مربی بسیار مهم تر از نقش گفتار اوست.) دلایل نــــــــــــــقلی: •مخلصین در قرآن : " قال فبعزّتک لا غونیّهم أجمعین الا عبادک منهم المخلصین" در این آیه مخلصین مساوی است با معصوم . (البته نمی توان آن را به انبیاء اختصاص داد اما قطعا شامل ان ها می شود.) •قرآن اطاعت ازپیامبران را لازم دانسته است: "و ماارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله" اطاعت در راستای اطاعت از خداوند و اطاعت مطلق از کسانی که در معرض خطا و انحراف باشند موجب تناقص خواهد بود. •مناصب الهی برای کسانی است که ظلم نکنند. در پاسخ حضرت ابراهیم که منصب امامت رابرای فرزندش خواست : " لا ینال عهدی الظالمین" پس پیامبران منزه از هرگونه ظلم و گناهی خواهند بود. راه های اثبات نبوت (ادعای نبوت انبیاء) یکـ.پیامبر مدتی در بین مردم زندگی می کند و مردم به صدق گفتار،رفتار و اعمال او ایمان می آوردند و ادعای او را می پذیرند. چنانچه پیامبراسلام مدتی در میان مردم زندگی نمود(40 سال)وملقب به امین بودو بعدازمدتی که در بین مردم بودن،به مقام رسالت و نبوت منصوب گردید. دو.پیش گویی پیامبران پیشین سـه.معجزه(امری خارق العاده که بااراده خداوندمتعال ازشخص مدعی نبوت ظاهرشود و نشانه صدق ادعای اوست.) تـــــــــــفاوت نبوت و رسالت: ◄واژه رسول به معنی پیام آور است. (وازه نبی از ریشه از نبأ یه معنی صاحب خبر مهم است). همه ی پیامبران دارای مقام نبوت بوده اند ولی مقام رسالت اختصاص به گروهی از ایشان داشته است. ◄تعداد رسولان 313 نفرمی باشد؛ مقام ایشان بالاتر از سایر انبیاء است. خود رسولان هم از نظر مقام و فضیلت یکسان نیستند و بعضی از ایشان به مقام امامت نیز مفتخر هستند. (آیه 253 سوره بقره) ، (آیه 55 سوره اسراء)
- ۹۴/۰۴/۲۱